21. marts 2018

Stor interesse for grøn opvarmning

Over 150 boligejere mødte op i Trommen i Hørsholm den 8. marts for at høre om gode alternativer til deres oliefyr.

Mødet var arrangeret af Rudersdal, Fredensborg, Helsingør og Hørsholm kommuner som et led i deres klimaforebyggende indsatser for at reducere CO2-emissioner.

"En udskiftning af det gamle oliefyr kan nedsætte energiforbruget i boligen væsentligt. Samtidig bidrager det til, at vi som kommune kan nå vores mål om en CO2-reduktion på 25 % i 2020 i forhold til 2009. Et så stort fremmøde til oliefyrsmødet vidner om såvel et behov som interesse for grøn opvarmning", siger Lars Simonsen, der er formand for Plan-, Miljø- og Klimaudvalget.

Der findes forskellige opvarmningsmuligheder, som alle er mere miljøvenlige end oliefyret. Nogle boliger har mulighed for at koble sig på det lokale fjernvarmenet, mens det for andre kan være individuel forsyning i form af f.eks. en varmepumpe, der vil være en oplagt løsning.

Efter oplæg i salen var der trængsel på markedspladsen, hvor håndværkere, forsyningsselskabet og fagfolk fra kommunerne stod klar til at vejlede om udskiftning af oliefyr med en mere miljøvenlig opvarmningsform.

Læs mere om varmeforsyning og energibesparelser på kommunes hjemmeside fredensborg.dk/energi-og-klima

Udvalgsformand Lars Simonsen (B), tlf. 27 36 56 68

Klima- og energimedarbejder Katrine Georg Rasmussen, tlf. 72 56 24 79