26. juni 2017

Stor interesse for gratis energitjek

Et direkte brev til alle ejere af huse med energimærke C eller derunder udløste på to uger 400 bestillinger på et gratis energitjek, som Fredensborg Kommune tilbyder for at få flere boligejere i gang med at energirenovere.

Borgmesteren og udvalgsformanden er med ude på et af de første energitjek

Fredensborg Kommune har i flere år arbejdet målrettet på at fremme energibesparelser og reducere CO2-udslippet. Fra egne bygninger og transport har kommunen reduceret sit CO2-udslip med hele 37 pct. siden 2008, mens det har vist sig sværere at påvirke energiforbruget ude hos den enkelte private forbruger. Et brev med et godt tilbud til alle ejere af huse med et energimærke i den dyre ende, har dog sat skub i tingene: 400 husejere har allerede bestilt et gratis energitjek, og interessen fortsætter.

Borgmester Thomas Lykke Pedersen er glad for den store interesse:
"Da omkring en tredjedel af kommunens samlede energiforbrug ligger ude i boligerne, er det helt essentielt, at vi gør det let for den enkelte boligejer at spare energi i hverdagen, så de både får en lavere energiregning og reducerer deres CO2-udslip".

Kommunen har etableret et samarbejde med rådgivningsfirmaet HusetsEnergi, som vejleder boligejerne i processen. Indtil videre har omkring 200 boligejere i Fredensborg Kommune haft besøg af en energikonsulent, 72 boliger er blevet energirenoveret og der er dokumenteret et overvældende stort energibesparelsespotentiale.

"Det er tilfredsstillende, at vores tilbud er populært ude hos borgerne. Gratis energitjek er desuden med til at skabe vækst i kommunen, da det skaber arbejde til de lokale håndværkere, når borgerne laver energibesparende tiltag. Så det er en ren win-win situation", siger Lars Simonsen, formand for Plan-, Miljø- og Klimaudvalget.

Inden udgangen af 2017 er det målet, at 240 boliger er energirenoveret og at der spares mindst 750.000 kWh. Derfor giver det mest mening at lave energitjek i huse med et stort potentiale for at spare energi.

Bor du i Fredensborg Kommune, og vil du gerne have et gratis energitjek, kan du ringe til HusetsEnergi på 99 92 92 92 eller gå ind på Fredensborg.dk/energi, hvor du kan læse mere.

Udvalgsformand Lars Simonsen (B), tlf. 27 36 56 68