9. februar 2018

Lokal arkitekturpris: Hvem skal have prisen i 2018?

Alle borgere opfordres til at indsende forslag til modtagere af årets arkitekturpris inden den 4. marts. Prisen uddeles på rådhuset den 9. maj.

Denne villa i Grøntholtvang vandt Arkitekturprisen i 2015

Hvem skal have kommunes arkitekturpris? Det spørgsmål går nu til alle borgere, der samtidig opfordres til at indsende foto af den bygning eller anlæg, som bedst repræsenterer god arkitektur.

Opfordringen kommer fra Plan-, Miljø- og Klimaudvalget, der står bag dette års præmiering af god arkitektur.

"Som udvalg vil vi gerne honorere de borgere og virksomheder, der skaber arkitektonisk kvalitet her i kommunen. Vi opfordrer derfor alle borgere til at tage foto af deres favorit og sende det til den bedømmelseskomité, der vurderer hvilke bygninger og anlæg, der skal have årets arkitekturpris", siger udvalgsformand Lars Simonsen, og fortsætter:
"Vi har mange flotte bygninger i kommunen - og mange af dem er også små arkitektoniske perler, som forskønner vores fælles omgivelser. Det ser vi som en stor kvalitet for kommunen, og det er også baggrunden for, at byrådet i 2016 vedtog kommunens første arkitekturpolitik".

De bygninger eller anlæg, som kan komme i betragtning til en pris, skal være færdiggjort i 2015, 2016 eller 2017 eller være færdige i et sådant omfang, at beslutningsgrundlaget for en præmiering kan forsvares.

Selve prisoverrækkelsen sker ved et arrangement på rådhuset den 9. maj 2018.

Fakta: Sådan kan du være med
Borgere, foreninger og virksomheder har mulighed for at bidrage med forslag til præmieringen af god arkitektur frem til den 4. marts 2018.

Forslagene sendes til god-arkitektur@fredensborg.dk eller til Fredensborg Rådhus, Egevangen 3B, 2980 Kokkedal, att. Team Plan og Byg. Brev eller mail mærkes venligst med 'Præmiering af god arkitektur 2018'. Fotos må gerne medsendes.

Kriterierne for præmiering af god arkitektur i Fredensborg Kommune kan læses på www.fredensborg.dk/bygningspræmiering

Om priserne
Fredensborg Kommune har mulighed for at uddele forskellige priser hvert tredje år:

Det kan være en Arkitekturpris til bygninger eller anlæg, der er udført med arkitektonisk kvalitet, og som er med til at gøre kommunen smukkere og mere klimavenlig eller bæredygtig.

Det kan også være en Restaureringspris, hvis f.eks. en bygning er restaureret med respekt for husets oprindelige arkitektoniske stil og udtryk eller en Landskabspris til en park eller plads som bidrager positivt til byen, kvarteret, gaden eller det omgivende landskab.

Endvidere kan kommunen tildele en Klassikerpris til bygninger eller anlæg opført uden for den ellers angivne treårige periode, ligesom der også er mulighed for at give en påskønnelse til organisationer, foreninger eller personer, der har gjort en særlig indsats for at øge den arkitektoniske kvalitet i Fredensborg Kommune.

Ved præmieringen kan kommunen lægge vægt på:

• At byggeriet eller anlægget fremtræder smukt og i høj arkitektonisk kvalitet
  • At der bidrages til arkitektonisk nytænkning i et nutidigt eller moderne formsprog
  • At der bidrages positivt til byen, kvarteret, gaden eller det omgivende landskab
  • At der er skabt gode rammer for hverdagsliv og brugskvalitet - herunder tilgængelighed for alle
  • At der er tænkt klima og bæredygtighed ind i materialevalg, realisering og drift, eller
  • At der er tale om en smuk renovering af en gammel bygning med udgangspunkt i bygningens oprindelige arkitektur.

Bedømmelseskomiteen består af:

• Formand for bedømmelseskomiteen, formand for Plan-, Miljø- og Klimaudvalget, Lars Simonsen (B)
  • Medlem af byrådet Louise Mehnke (A)
  • Medlem af byrådet Carsten Bo Nielsen (V)
  • Repræsentant for Akademisk Arkitektforening, Arkitekt maa Charlotte Algreen
  • Souschef, Center for Byudvikling, Miljø og Erhverv, Byplanarkitekt maa, Lise Kongsgaard

Udvalgsformand og formand for bedømmelseskomitéen, Lars Simonsen (B) tlf.  27 36 56 68

Souschef i Center for Byudvikling, Miljø og erhverv, Lise Kongsgaard, tlf. 72 56 59 70