7. november 2018

Fredensborg Kommunes jobindsats ligger i top

Ny sammenligning fra Beskæftigelsesministeriet placerer Fredensborg Kommunes beskæftigelsesindsats på en flot 11. plads blandt landets 98 kommuner.

Der er stor forskel på hvor mange af de ledige i landets kommuner, der kommer i job. I Beskæftigelsesministeriets nye sammenligning af resultaterne og hvor der er taget højde for den enkelte kommunes rammevilkår, ligger Fredensborg Kommune på en 11. plads - og som nr. 2 i Nordsjælland lige efter Furesø Kommune.

Det flotte resultat glæder borgmesteren:
"Vi besluttede med budgetaftalen sidste år at investere i ekstra bemanding i vores Jobcenter, og med den strategi har vi kunne hjælpe flere af vores borgere ind på arbejdsmarkedet end det ellers var muligt. Det har med andre ord været en super god investering som supplement til jobcenterets eksisterende indsats", siger Thomas Lykke Pedersen.

Udvalgsformand Lars Søndergaard bakker op:
"I takt med ledigheden falder, kræver det en stadig mere "håndholdt" og målrettet indsats fra kommunens side for at få de ledige borgeres kompetencer til at matche virksomhedernes behov. Nogle af de redskaber vi bruger er fx praktikforløb og uddannelse. Og det lykkes vi tydeligvis rigtig godt med - til glæde for både de borgere, som kommer i job, og kommunen som sparer penge til fx kontanthjælp", siger formanden for Borgerservice-, Arbejdsmarkeds- og Erhvervsudvalget.

Den vedtagne investeringsstrategi indeholder syv forskellige indsatser, herunder fx at udsatte kontanthjælpsmodtagere får ekstra mentorstøtte og øget virksomhedspraktik, ansættelse af en flygtningejobformidler, hyppigere kontakt med langtidsledige samt etablering af Jobvejen, der er et straksaktiveringstilbud.

Furesø Kommune ligger på en 10. plads og dermed lige en tak bedre end Fredensborg Kommune i Nordsjælland. I hele hovedstadsområdet ligger Frederiksberg og Gladsaxe kommuner i top med hhv. 2. og 3. pladsen. Som nr. 1 ligger Nyborg Kommune.

Udvalgsformand Lars Søndergaard (V), tlf. tlf. 22 24 98 27