28. marts 2017

Kulturudvalget inviterer til fejring af Danmarks befrielse

Kulturudvalget inviterer alle interesserede borgere i Fredensborg Kommune til foredrag og filmfremvisning om de kvindelige modstandsfolk ved forfatter og journalist Pia Fris Laneth i anledning af 4. maj.

Foto fra kvindebarakken i Frøslev efter befrielsen, hvor 700 kvindelige modstandsfolk havde været interneret under besættelsen.

Hele 700 kvindelige modstandsfolk blev under besættelsen taget til fange af Gestapo og interneret i Frøslevlejren. En del blev sendt videre til tyske koncentrationslejre. Pia Fris Laneth fortæller historien om de danske modstandskvinder og viser et afsnit af sin dokumentarserie fra år 2012 om samme emne. Serien blev indstillet til Cavlingprisen i 2012.

Ulla Hardy-Hansen, formand for Kulturudvalget, fortæller om arrangementet:
"Vi er i Kulturudvalget glade for at kunne invitere kommunens borgere til en fejring af Danmarks befrielse den 4. maj. Ikke mindst for at blive klogere på den del af historien, der omhandler de kvindelige modstandsfolk, men også for at mindes og huske en tid i historien, der aldrig må glemmes".

Arrangementet foregår torsdag den 4. maj 2017 kl. 17-20 i Rådhuskælderen, Fredensborg Rådhus, Egevangen 3b, 2980 Kokkedal. Der vil være let traktement til arrangementet.  Hele programmet for aftenen findes på www.fredensborg.dk/4maj

Tilmeld dig senest den 25. april hos arkivar Lise Schifter på mail schi@fredensborg.dk eller på tlf. 72 56 22 36 - oplys venligst dit navn ved tilmelding. Alle er velkomne.

Formand for Kulturudvalget Ulla Hardy-Hansen (C), tlf. 50 83 63 49
Kulturchef Lise Kann, tlf. 72 56 24 40