16. november 2017

Friluftsrådet i nyt partnerskab med Fredensborg Kommune

Sammen med ni andre kommuner er Fredensborg Kommune udvalgt til at indgå partnerskab med Friluftsrådet om projektet Sund i Naturen. De ti fokuskommuner skal i perioden 2017 - 2020 gå forrest i arbejdet med at skabe sundhed gennem aktiviteter i naturen.

Målet med projektet er at samle og skabe best-practice viden om, hvordan natur- og friluftsaktiviteter kan integreres som en del af den sundhedsfremmende, forebyggende og rehabiliterende indsats i kommunerne. Der er ligeledes fokus på, hvordan der kan bygges bro mellem kommunens tilbud og tilbud/aktiviteter i de lokale foreninger, så borgerne fastholdes i deres nye, aktive vaner i naturen.

Fredensborg Kommune har allerede gennem en årrække arbejdet aktivt med at benytte naturen i den borgerettede forebyggelse og sundhedsfremme. I 2007 etablerede kommunen i samarbejde med Naturstyrelsen Nordsjælland partnerskabet Gang i Fredensborg. Her har man siden udviklet nye typer af aktiviteter i krydsfeltet mellem motion, naturoplevelser og sundhed.

Det er med afsæt i dette arbejde, at kommunen nu går ind i Friluftsrådets projekt.

Udover adgang til et bredere fagligt fællesskab giver deltagelse i projektet mulighed for at gennemføre aktiviteter efter en fælles afprøvningsmodel, som dokumenteres og evalueres.

Bo Hilsted, formand for Fritids- og Idrætsudvalget udtaler:
"Ved at inddrage natur og friluftsliv oplever vi, at kvaliteten af kommunens sundhedstilbud til borgerne bliver højere. Med naturen som ramme bliver sundhed også naturvejledning, samvær, bevægelse og gode oplevelser, som kan appellere til en bredere del af befolkningen end dem der i forvejen er aktive. Vi forventer at deltagelse i projekt Sund i Naturen vil opkvalificere vores indsatser yderligere, og medvirke til at vi også fremadrettet bruger vores ofte knappe ressourcer på bedst mulig måde".

Fakta:
Fokuskommunerne i projekt Sund i Naturen er Fredensborg, Hjørring, København, Nordfyn, Svendborg, Thisted, Tønder, Vejle, Vesthimmerland og Vordingborg.

Projektet fokuserer på fem områder, hvor de deltagende kommuner skal indgå med indsatser indenfor mindst tre af dem. De fem områder er:

•    Familier med børn med overvægt
•    Børn og unge med psykiske og sociale udfordringer
•    Voksne med kroniske lidelser
•    Voksne med stress, angst og depression
•    Ældre ensomme

Fredensborg Kommune har i projektperioden valgt at fokusere på de fire første områder.

Udvalgformand Bo Hilsted (A), tlf. 21 75 38 57

Centerchef Marianne Ingeholm Larsen, Center for Læring, Fritid og Sundhed, tlf. 72 56 22 84