29. november 2017

Realdania og Fredensborg Kommune sætter fokus på radon

Alle husejere i kommunen med huse opført før 1998 opfordres til at måle radonniveauet i deres huse, og  de modtager i november et brev med praktisk information herom. Oplysningskampagnen radonfrithjem.dk drives af Realdania.

Radon kan man hverken mærke, se eller lugte. Samtidig tager det mange år, før en eksponering eventuelt udvikler sig til lungekræft. Verdenssundhedsorganisationen WHO og Sundhedsstyrelsen anslår, at 300 årlige tilfælde af lungekræft i Danmark kan relateres til radon.

77 husstande i Fredensborg Kommune har allerede målt husets radonniveau via Realdanias kampagne. Målingerne viste, at 41 pct. af husene overskred den grænseværdi på 100 becquerel pr. kubikmeter luft (Bq/m3), som Sundhedsstyrelsen og WHO anbefaler.

Heldigvis kan hovedparten af de husejere nedbringe radon ved nogle enkle og billige tiltag. Det kan fx være at tætne sprækker mod jord, rense ventilationsriste, lufte ud regelmæssigt og sørge for god ventilering i huset.

Udvalgsformand for Plan,- Miljø- og Klimaudvalget, Lars Simonsen, opfordrer husejerne til at få målt radon:
"Vi støtter som kommune denne kampagne og er derfor afsender på et brev til alle ejere af huse fra før 1998, hvor vi orienterer om, hvordan man kan måle radon. I løbet af næste forår afholder kommunen et borgermøde, hvor husejere kan få mere at vide og konkrete råd om, hvad de skal gøre, hvis det viser sig, at de har for meget radon i deres hjem".

Nemt at måle radon
Det er hverken dyrt eller svært at få målt sit radonniveau. Det kræver blot nogle få målere på størrelse med en chokoladeskildpadde, der over 2-3 måneder måler niveauerne i nogle af husets opholdsrum. En måling koster fra 500-1.500 kr. og kan bestilles via Realdania-kampagnens hjemmeside, radonfrithjem.dk.

"Undersøgelser viser, at mange slet ikke kender til problemet med radon. Derfor er vores mål med kampagnen først og fremmest at få folk til at forstå, at radon er noget, man skal tage alvorligt, og få foretaget en måling. Den eneste måde, man kan vide, om man har for høje radon-niveauer i sit hus, er nemlig ved at få det målt. Og vintersæsonen, vi går ind i nu, er det bedste tidspunkt at gøre det på, siger programchef Lennie Clausen, Realdania.

Du kan læse mere om radon og få viden fra eksperter på området via kampagnens hjemmeside, radonfrithjem.dk.

Fakta om radon

Koncentrationen af radon i luften angives i enheden becquerel pr. kubikmeter luft (Bq/m3). Becquerel er den almindeligt anvendte måleenhed for radioaktiv stråling. WHO og Sundhedsstyrelsen har fastsat en anbefalet grænseværdi på 100 Bq/m3 i boliger. Har man højere end det, bør man gøre noget. Hvor meget der skal gøres, afhænger af hvor meget radon, man har.

Radon bør måles i årets kolde måneder, fra oktober til april. Det skyldes, at temperaturforskellen ude og inde er størst i disse måneder. Derved får man en trykforskel, som gør, at huset fungerer som en støvsuger og suger radon op fra undergrunden. Da det samtidig er den tid på året, hvor der luftes mindst ud, er radonniveauet i boligen højest.

Om kampagnen

Radonfrithjem.dk er en treårig kampagne, der blev iværksat i 2015 af Realdania. Kampagnen skal øge danskernes viden om radon, hjælpe boligejerne med at få målt radonniveauet i deres hjem, og ved for højt radonniveau få vejledning til at gøre noget ved det. Kampagnen har to spor:

• En oplysningskampagne målrettet boligejere via medier og samarbejde med kommuner og landsdækkende myndigheder. Herunder også et website, hvor man kan få mere information og bestille en måling.
  • En opgradering af den rådgivnings- og håndværkerbranche, der hjælper boligejerne til at løse problemet, hvis der er for meget radon i huset. Herunder etablering af en uddannelse af radonrådgivere i samarbejde med Teknologisk Institut og Statens Byggeforskningsinstitut.

Om Realdania
Realdania er en filantropisk forening, der støtter projekter i hele Danmark. Realdania arbejder for at forandre og forbedre byggeriet, byerne og bygningsarven. Sammen med ildsjæle, kommuner, fonde og foreninger skaber Realdania livskvalitet for alle gennem det byggede miljø. Realdania har støttet mere end 3.000 projekter siden år 2000, hvor foreningen blev dannet. Realdania har knap 150.000 medlemmer.

Læs mere på realdania.dk

Udvalgsformand Lars Simonsen (B), tlf. 27 36 56 68