9. februar 2018

Klare forbedringer af den digitale infrastruktur i Fredensborg Kommune

Der bliver færre og færre "sorte huller" i kommunen, hvor der ikke er ordentlig mobildækning og internetadgang.

Det er blevet mere attraktivt for teleselskaberne at opsætte nye mobilmaster, idet kommunen har nedsat den leje, selskaberne skal betale.

Selv i en kommune tæt på hovedstaden kan der være store "sorte huller" i mobildækningen og adgangen til bredbånd. Således også i Fredensborg Kommune, men her har byrådet taget kampen op mod hullerne i den digitale infrastruktur.

Afsættet er en bevilling på 11 mio. kr. i år 2017-21 og en dedikeret indsats fra kommunens fagfolk, fortæller udvalgsformand Freja Brabæk Kristensen, og fremhæver en række resultater:

"Vi er blandt andet lykkedes med at forskellige grundejerforeninger har opnået to store bevillinger på i alt 7,7 mio. kr. fra den statslige bredbåndspulje til en række projekter i vores landområder. Det er sket i et godt samarbejde med de lokale ejerforeninger, som har gjort en kæmpe indsats", siger formanden for Infrastruktur- og Teknik udvalget, og fortsætter:

"Derudover har vi udbygget kommunens eget fibernet i Karlebo og Avderød, så teleselskaberne har mulighed for at koble flere borgere på nettet ad den vej. Endelig vil jeg fremhæve, at vi netop har gjort det mere attraktivt for teleselskaberne at etablere flere mobilmaster i hele kommunen, idet vi har nedsat den leje, selskaberne skal betale", siger Freja Brabæk Kristensen.

"Men selvom vi dermed har fået dækket store huller i infrastrukturen på ganske kort tid, er vi langt fra i mål. Derfor er vi i udvalget også meget opmærksomme på, at administrationen kan fortsætte det gode samarbejde med såvel borgere som teleselskaber, så vi får den mobildækning og internethastighed, som vores borgere og virksomheder forventer i en kommune som vores", slutter Freja Brabæk Kristensen.

Mobilmast3.jpg

Udvalgsformand Freja Bravæk Kristensen (O), tlf. tlf. 21 19 15 14