17. marts 2017

Tværgående udviklingsprojekter skaber vækst

En række dynamiske og nysgerrige virksomhedsledere fra Fredensborg Kommune har netop gennemført et oplevelses- og turistforløb arrangeret af Fredensborg Kommune. Forløbet var opfølgning på gå-hjem-mødet "Gør din virksomhed unik i et oplevelses- og turismeperspektiv".

Holdet som deltog i kompetenceudviklings forløbet "Gør din virksomhed unik i et oplevelses- og turisme perspektiv" - her foran Fredensborg Rådhus.

Formålet med forløbet var at løfte deltagernes kompetencer ud fra et oplevelses- og turismeperspektiv og samtidig skabe relationer på tværs af brancher og interesser. Deltagerne er bredt repræsenteret inden for detailhandel, museer og overnatningssteder. Allerede nu er der blevet skabt gode kontakter, og flere af deltagerne har valgt at gå sammen omkring konkrete udviklingsprojekter.

"Timingen af dette forløb har været helt perfekt i forhold til min forretning. Det var godt at blive revet ud af hverdagen og få konkrete input til, hvordan jeg kan anvende min virksomhed som et andet oplevelsesrum end det er i dag", siger Birgit Hundebøl fra Bærhaven i Fredensborg. Sammen med Louise Schmidt Barry fra Healingkontoret, som også deltog i forløbet, er hun nu gået i gang med at se på, hvordan hun kan anvende haven til udlejning i forbindelse med events. Det har været en drøm, siden hun åbnede haven tilbage i 2000, men efter at have fået konkrete værktøjer og nye relationer, er det nu blevet en realitet.

Deltagerne har gennem to workshopdage fået et større indblik i, hvordan man styrker sin forretning gennem en øget forståelse for kunderne, konkurrenterne og nye forretningsområder. Fredensborg Kommune indgik et samarbejde med Mette Dahl Juelner fra BizBuddy, der har stor erfaring i forretningsudvikling i et oplevelsesøkonomisk perspektiv.

Det er kommunens ambition at understøtte væksten i turisme- og oplevelsesbranchen. Turismeomsætningen i Fredensborg Kommune er på mere end 400 mio. kr.
Over 700.000 besøger årligt Louisiana, og endagsrejsende omsætter for 300 mio. kr. i kommunen.

"Turister som målgruppe rummer både de købestærke feinschmeckere, den aktive familie, den kulturinteresserede gæst og action-manden. Der knytter sig et stort forretningspotentiale til turismen. Og det kan udnyttes meget mere. Det sætter vi fokus på og understøtter fx med dette forløb", siger Thomas Elgaard, formand for Arbejdsmarkeds- og Erhvervsudvalget.

I forløbet har deltagerne fået styrket deres fokus på samarbejdsmuligheder lokalt.

"Lige om lidt går vores travle sæson i gang. Denne gang føler vi os meget mere forberedte end tidligere. Forløbet har givet os et skub i den rigtige retning, og vi er blevet langt mere bevidst om at øge vores allerede høje serviceniveau yderligere. Jeg vil også kigge nærmere på nye trends, som vi måske kan bruge i vores forretning", siger Eva Mortensen, ejer af Nivå Camping. Udover at sætte fokus på egen forretning, vil hun i den nye sæson indgå et samarbejde med Jesper Lind fra Lind´s Kaffebar, som også deltog i forløbet. Samarbejdet vil være omkring lokale cykelture og forplejning til turisterne.

Kompetenceforløbet afsluttes med en studietur for alle deltagerne. Her går turen rundt til en række virksomheder, som allerede er godt i gang med at skabe oplevelsesprodukter. Mon ikke den tur fører til endnu flere gode udviklingsprojekter til gavn for både virksomhederne og det omkringliggende lokalsamfund?

Udvalgsformand Thomas Elgaard (V), tlf. 21 69 75 02

Teamleder, Erhvervsservice, Søren Birk-Sørensen tlf. 72 56 51 38