6. december 2018

Inspirerende kulturkonference om tværgående kultursamarbejde

Mere end 100 deltagere fra hele kommunen, inspirerende oplægsholdere og dygtige musikere satte rammen for en yderst vellykket kulturkonference på rådhuset

Vinderen af Årets Motiv, Jonna Frost Hansen, sammen med kulturudvalgsformand Ulla Hardy-Hansen.

Med årets tema "Sammen om kulturen" satte konferencens program fokus på inspiration til nye samarbejder på kulturområdet. Det skete bl.a. med oplæg fra de fire lokale borgerinitiativer FællesVærket i Nivå, KulturStationen i Humlebæk, Kokkedal Byfest og Borgerforeningen i Fredensborg. Direktør for INSP i Roskilde Stine Bardesleben Helles, førte de i alt 105 deltagere fra kommunens kulturinstitutioner, kulturelle foreninger og borgerinitiativer sikkert gennem aftenens oplæg og debatter.

Formand for Kulturudvalget, Ulla Hardy-Hansen, glæder sig over årets konference:

"Vi har et sandt overflødighedshorn af engagerede kulturmennesker i vores kommune, og vi havde sammen en flot og lærerig aften med sprudlende oplæg og levende debatter om, hvordan vi kan blive endnu bedre til at udbrede og arbejde sammen om kulturlivet på tværs af vores byer", siger Ulla Hardy-Hansen.

Efter gruppedrøftelserne kårede Ulla Hardy-Hansen Årets Motiv 2018, der kommer til at pryde kommunens julekort. Vinderen er Jonna Frost Hansen med sit stemningsfulde motiv af hvide julegæs på en sneklædt mark. Andenpladsen gik til Kerstin Freieslebens smukke akvarel fra Skipperhuset ved Fredensborg Slot.

Som en perfekt afslutning på en aften i samarbejdets tegn spillede Copenhagen Phil en kort koncert, der illustrerede samarbejdet i et symfoniorkester. Musikchef Uffe Savery introducerede publikum til vigtigheden af samarbejde i et orkester med små fortællinger og musikstykker.

Deltagerne sluttede aftenen i smuk symfoni med orkesteret som kor på Leonard Cohens "Hallelujah".

Copenhagen Phil spillede på Kulturkonferencen og musikchef Uffe Savery fortalte inspirerende om samarbejdet i et orkester.

Årets Motiv - prismodtager.jpg
Kulturkonference.jpg