7. marts 2018

Langt færre skylder kommunen ejendomsskat

Siden kommunen overtog opgaven med at inddrive ejendomsskatter er restancerne faldet med næsten 90 pct.

For et år siden overtog kommunen opgaven fra SKAT med at inddrive ejendomsskat. Siden da er restancerne på ejendomsskat faldet fra 1,9 mio. kr. til 250.000 kr.

Det store fald på næsten 90 pct. glæder borgmesteren:
"Vi har alle en fælles interesse i, at de skatter som finansierer vores fælles velfærd bliver inddrevet effektivt og at eventuelle restancer ikke vokser borgerne over hovedet, så det måske ender med en tvangsauktion", siger Thomas Lykke Pedersen, som ønsker ny lovgivning, så kommunerne kan overtage flere opgaver fra SKAT med inddrivelse af restancer.

Det ønske deler Lars Søndergaard, der er formand for Borgerservice-, Arbejdsmarkeds- og Erhvervsudvalget:
"Det store fald i restancerne er et flot resultat og viser tydeligt, at vores egen administration - med deres store lokalkendskab og mere 'håndholdte indsats' i forhold til borgerne - er langt bedre til at løse denne opgave end SKAT. Jeg ser derfor også gerne, at kommunerne overtager flere inddrivelsesopgaver, så vi får bedre styr på restancerne".

Borgmester Thomas Lykke Pedersen (A) tlf. 25 29 19 42
Udvalgsformand Lars Søndergaard (V) tlf. 22 24 98 27