28. juni 2017

Ny fremgang i kommunens erhvervsvenlighed

Fredensborg Kommune fortsætter sin fremgang i den årlige måling af kommunernes erhvervsvenlighed, som Dansk Byggeri udarbejder.

Fremgangen glæder borgmester Thomas Lykke Pedersen:

"Siden 2014 har vi overhalet 14 kommuner på listen og er nu nummer 81. Det er en flot udvikling, som jeg synes er tilfredsstillende, men vi fortsætter naturligvis indsatsen for at blive endnu bedre. Når det er sagt, så må vi også erkende, at byrådet og Dansk Byggeri ikke har det samme syn på alle de parametre, vi bliver målt på. Det gælder fx de sociale klausuler, som byrådet har vedtaget for blandt andet at undgå social dumping, og voksne borgeres uddannelsesniveau som vi ikke har indflydelse på".

Formanden for Arbejdsmarkeds- og Erhvervsudvalget, Thomas Elgaard, forklarer fremgangen med en væsentlig hurtigere sagsbehandling og et lavere dækningsbidrag:
"Det er på få år lykkedes at halvere den gennemsnitlige sagsbehandlingstid. Dermed kan byggevirksomhederne bedre og hurtigere planlægge og komme i gang med deres projekter, og det betyder naturligvis meget for deres arbejde og investeringer i kommunen. Derudover har det naturligvis også positiv betydning for vores placering, at vi fra 2017 har lettet skatterne for virksomhederne ved at sænke dækningsbidraget".

I alle de år, hvor Dansk Byggeri har udarbejdet den kommunale analyse af erhvervsvenlighed, har sagsbehandlingstiden for byggesager været det parameter, som virksomhederne anser for vigtigst.
Andre parametre er fx grundskyld, dækningsafgift og indkomstskat, hvor kommuner med de laveste satser rangeres højest.

Vægtningen af de statistiske parametre baserer sig på en spørgeskema-undersøgelse blandt Dansk Byggeris medlemmer. Det er således vigtigheden af de enkelte parametre, som virksomhederne bliver spurgt til, og ikke hvad virksomhederne synes om erhvervsvenligheden i de enkelte kommuner.
I alt indgår 31 parametre i undersøgelsen.

Fakta:
Fredensborg Kommunes placering 2014-17:
2014: 95
2015: 93