13. juni 2017

Indsatsen for skoleelevers trafiksikkerhed rykker

Kommunens skoleelever bliver bedre og bedre til at færdes sikkert i trafikken. Det skyldes ikke mindst indsatsen med cyklistprøver i 3. og 6. klasse og det nye tiltag for teenagerne i 8. klasse - Trafik8.

Samarbejdet mellem skole og politi om trafiksikkerhed giver gode resultater. Her er det elever i 6. klasse i Kokkedal, som er til cyklistprøve.

En ny måling fra Rådet for Sikker Trafik placerer Fredensborg Kommune på en syvende plads - og som den kommune i landet, der har haft størst fremgang på skoletrafikområdet siden 2016.

"Vi har opbygget et stadig bedre samarbejde mellem politi, skoler og kommunens trafikteam om indsatsen, og det arbejde bærer nu frugt", siger Thomas Bak, der er formand for Udvalget for Infrastruktur og Trafik.
"Cyklistprøverne har vi haft i flere år. Den nye indsats - Trafik8 - er målrettet eleverne i 8. klasse. Den aldersgruppe er desværre tydelig i ulykkesstatistikken, hvilket bl.a. skyldes at mange af dem "glemmer" cykelhjelmen hjemme, men til gengæld husker at tjekke mobiltelefonen, mens de cykler", siger Thomas Bak og understreger, at forældrenes opbakning og egne trafikøvelser sammen med børnene er vigtige for at blive sikre trafikanter.

Trafikøvelser og gode råd til sikker færdsel i trafikken findes på Rådet for Sikker Trafiks hjemmeside www.sikkertrafik.dk.

cyklister og politi.jpg

Formand for Udvalget for Infrastruktur og Trafik, Thomas Bak (V) 26 72 46 18