27. februar 2017

Ny gadebelysning: Kommunen udskifter 900 kviksølvlamper til moderne LED-lamper

LED-lamper giver både bedre lys og bruger meget mindre strøm end de gamle kviksølvlamper. Derfor vinder både klimaet og kommunekassen, når Fredensborg Kommune nu sætter 900 nye LED-lamper på lygtepælene.

I disse uger opsættes 900 nye LED lamper til gade- og stibelysning i kommunen. 725 af dem kommer fra Kokkedal-virksomheden Focus Lighting. Virksomhedens direktør, Peter Olivarius (t.v.), lagde mandag vejen forbi rådhuset for at vise udvalgsformand Lars Simonsen og borgmester Thomas Lykke Pedersen de nye lamper.

"Det er klart en af de bedste investeringer, vi kan foretage som kommune. Vi sparer penge samtidig med, at vi både får bedre belysning og reducerer energiforbruget markant", siger borgmester Thomas Lykke Pedersen, som også glæder sig over, at 725 af de 900 lamper leveres af en lokal virksomhed, Focus Lighting i Kokkedal.

For Focus Lighting gør det en forskel, at virksomhedens lamper nu bliver sat op i hjemkommunen, fortæller direktør Peter Olivarius:
"Det betyder meget for os - og ikke mindst for vores medarbejdere, som er stolte over, at vores produkter nu også er kommet gennem nåleøjet i vores egen kommune og fremover bliver en tydelig del af bybilledet", siger Peter Olivarius.

LED-lampernes positive effekt på kommunens energiforbrug og dermed også CO2-udslip glæder Lars Simonsen, der er formand for Plan,- Miljø- og Klimaudvalget:

"Kommunens i alt 11.000 lamper i gade- og stibelysningen er en stor energiforbruger. Men da de 900 nye LED-lamper bruger under halvt så meget energi som de traditionelle kviksølvslamper, sparer vi årligt i omegnen af 125.000 KWh - og det indebærer selvsagt en tilsvarende stor reduktion af kommunens CO2 udslip. Samtidig er det en fornøjelse at se de flotte armaturer fra en god lokal leverandør", siger Lars Simonsen.

Focus Lighting har sin egen montagefabrik i Kokkedal Industripark med ca. 40 ansatte. Virksomhedens produkter er udviklet i samarbejde med danske arkitekter, og de nye lamper, som vil kunne ses i hele Fredensborg Kommune, lever op til danske designtraditioner.

Udskiftningen af lamper sker som en del af aftalen med DONG Energy om, at kommunen overtager gadebelysningen i 2018. Det er målet, at alle lamper bliver skiftet til LED over de kommende år.

Anvendelse af kviksølvarmaturer har været udbredt i gadebelysning bl.a. fordi det giver et naturtro lys. Ulempen er at de er uøkonomiske i energimæssig sammenhæng og dermed også i forhold til CO2 udledning, og de er derfor på vej ud af alle EU-landene.

Ny gadebelysning.jpg

Udvalgsformand Lars Simonsen (B). tlf. 27 36 56 68