1. februar 2017

Nye partnere skal bygge pleje- og rehabiliteringscenter i Humlebæk

Fredensborg Kommune har valgt at skifte samarbejdspartnere i forbindelse med byggeriet af det nye pleje- og rehabiliteringscenter i Humlebæk. De nye partnere er Humlebæk Boligselskab i samarbejde med Domea, COWI, Årstiderne Arkitekter og ARCHI+MED.

Byrådet besluttede den 30. januar 2017 at skifte partner, da en regnefejl i det først valgte projekt fra boligforeningen Vibo og Rubow A/S gjorde de samlede omkostninger og dermed også kommunens udgifter til byggeriet markant dyrere end forventet. Den merudgift ønskede et enigt byråd ikke at betale - hverken i form af en merbevilling eller ved at reducere kvaliteten af centeret.

Formanden for Social- og Seniorudvalget, Hans Nissen, er tilfreds med, at der nu er valgt nye samarbejdspartnere, selvom byggeriet forsinkes cirka et år:

"Projektet fra Humlebæk Boligselskab er rigtig godt. Arkitektonisk er det i særklasse og understøtter vores vision om at skabe et topmoderne pleje- og rehabiliteringscenter, der både er en åben og attraktiv del af lokalsamfundet og samtidig føjer sig smukt ind i landskabet", siger Hans Nissen.

I det nye projekt respekteres det levende hegn i området som et landskabstræk, hvor der etableres en offentlig tilgængelig faunabro over en intern forbindelse mellem den offentlige del af pleje- og rehabiliteringscentret til borgernes boliger på den anden side af hegnet.

Samtidig tages der højde for den private zone omkring boligerne med et gårdrum, der skaber tryghed for borgere med demens.

Med skiftet af samarbejdsparter i byggeriet af pleje- og rehabiliteringscenteret indledes nu en ny proces med detailprojektering, som skal sikre at byggeriet fuldt ud lever op til de høje funktionelle og kvalitetsmæssige krav byrådet har stillet til byggeriet.

Byrådet fastholder samtidig ambitionen om, at der etableres et lægehus i det nye byggeri i samarbejde med lokale læger.

Fakta

Projektet indeholder 30 plejeboliger og 40 rehabiliteringspladser, hvor der er lagt vægt på hjemmelighed og individualitet ii indretningen af boligerne samt vinduespartier med gode lystindfald og udsyn til omgivelserne både for siddende og sengeliggende borgere. Ligeledes er der taget hensyn til den gode arbejdsplads for personalet. Der er lagt vægt på at pleje- og rehabiliteringscentret skal være en del af lokalmiljøet med mulighed for interessefællesskabet, hvorfor fleksible temarum, café og træningsfaciliteter og indretning af udearealet er indrettet til at invitere lokalmiljøet til anvendelse af dette, hvilket understøtter Langebjergstiens sundhed og kulturakse og bidrager til det gode naboskab.

Formand for Social- og Seniorudvalget, Hans Nissen (A), tlf. 50 83 63 45
Direktør Mads Toftegaard, tlf. 72 56 51 36