16. november 2017

Klimatilpasning Kokkedal vinder stor klimapris

Det store klimaprojekt i Kokkedal, der blev indviet i september, har netop vundet den eftertragtede "Klimapris 2017" som brancheforeningen DANVA og Realdania har stiftet.

Det regnede dagen lang, da Klimatilpasning Kokkedal blev indviet den 13. september. Børnene fra Børnehusene Kokkedal nød dog både regnen og de gode nye legesteder - og alt regnvandet løb hen hvor det skulle. Foto: Carsten Ingemann

Prisen blev uddelt ved Dansk Vand Konference i Aarhus den 14. november 2017 efter indstilling fra en uafhængig jury.

Juryen begrunder bl.a. prisen med, at "Projektet byder på et stort udvalg af innovative, kreative og æstetiske løsninger, der bidrager til at give et større byområde i Kokkedal et samlet løft og anviser klimatilpasningens potentialer i samspil med andre aspekter, der her opleves som nye og rekreative byrum, der desuden på forbilledlig vis udfolder stedets landskabelige egenart og potentiale. Med projektet har bydelen fået løsninger, der både forsinker vandet og byder på rekreative elementer, så beboerne har fået nye attraktive uderum til leg og ophold".

Borgmester Thomas Lykke Pedersen glæder sig over prisen:
"På kommunens vegne er jeg både stolt og beæret over dette store skulderklap fra de to vigtige organisationer. Klimatilpasning Kokkedal er et svendestykke i intensivt samarbejde på tværs af ejerskab og profession. Det er unikt, at man i Danmark kan håndtere byudvikling i denne størrelsesorden ved at koble klimaløsninger med sociale aktiviteter".

Bag Klimatilpasning Kokkedal står et partnerskab bestående af Fredensborg Kommune, Realdania og de to almene boligorganisationer Boligselskabet Ab Hørsholm Kokkedal v/Boligkontoret Danmark samt Boligforeningen 3B. Projektet er derudover støttet økonomisk og udviklet i tæt samarbejde med Lokale- og Anlægsfonden, Landsbyggefonden, Fredensborg Forsyning A/S og Statens Kunstfond.

Lars Simonsen, formand for Plan,- Miljø- og Klimaudvalget, bakker op:
"Vi er sammen med disse dygtige samarbejdspartnere lykkedes med at løfte et enestående projekt, som givetvis vil inspirere andre til lignende projekter i både ind- og udland. Ved at tænke kreativt og utraditionelt kan vi komme meget længere for de samme penge, og det er der stort behov for, hvis vi skal løse de store klimaudfordringer".

DANVA og Realdania præmierer klimatilpasningsaktiviteter, der forebygger oversvømmelser eller på en effektiv, synlig, bæredygtig, kreativ og nyskabende måde gør klimatilpasning til en del af danskernes hverdag.

I alt 15 projekter fra hele landet var indstillet til prisen.

Udvalgsformand Lars Simonsen (B), tlf. 27 36 56 68